Didàctica de la llengua i la literatura. Experiències d'innovació docent a la Universitat. Presentació

Autor
Ambròs, Al. ; Perera i Parramon, J. ; Suárez Vilagran, M. M,
Tipus
Publicació digital
Editorial
Institut de Ciències de l’Educació. Universitat de Barcelona.
Any
Col·lecció digital
Col·lecció Docència i metodologia

Totes les universitats de l'Estat Espanyol es troben immerses en el procés d'implantació dels nous estudis de grau i postgrau adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES). Aquest procés (conegut popularment amb el nom de Pla Bolonya) ha suscitat un amplíssim debat, centrat fonamentalment en el paper que ha de representar la universitat en la societat tecnològica i globalitzada del segle XXI. Nombroses veus d'experts en àmbits molt diversos han posat de relleu les dificultats que comporta definir i tirar endavant el Pla Bolonya i han alertat dels perills que comporta la seva aplicació, sobretot per la supeditació als dictats del mercat (mercantilització) i pel que alguns han anomenat la "pèrdua de les humanitats". Serveixin com a exemple d'aquests posicionaments les paraules de N. López Calera en una publicació recent sobre la innovació a la universitat: "El Plan Bolonia ha evitado que se hiciera una filosofía de las universidades y, en última instancia, de la educación y de la cultura. Ha limitado las perspectivas a lo que la universidad "tiene que ser" de acuerdo con las exigencias del desarrollo económico y el progreso tecnológico de las sociedades de nuestro tiempo.

La universidad no debe ser una cuestión de estrategias de productividad y rentabilidad" ...